REGULAMIN RADY OSIEDLA
REGULAMIN
RADY OSIEDLA ZIELONOGÓRSKIEJ SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ
W ZIELONEJ GÓRZE
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Rada Osiedla jest organem samorządu osiedlowego Zielonogórskiej Spółdzielni Mieszkaniowej w Zielonej Górze działającym na podstawie postanowień §§ 112 ÷115 Statutu Spółdzielni i niniejszego Regulaminu.
§ 2
Terenem działania Rady Osiedla jest osiedle ................................................
II. ZAKRES DZIAŁANIA RADY OSIEDLA
§ 3
1. Do zakresu działania Rady Osiedla należy:
1) współdziałanie z Zarządem i Radą Nadzorczą oraz wyrażanie opinii przy ustalaniu planów gospodarczych w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi i działalności społecznej i kulturalnej,
2) współdziałanie z Radą Nadzorczą w sprawowaniu nadzoru i kontroli nad działalnością administracji osiedla,
3) opiniowanie kandydatów na kierownika osiedla i jego zastępców oraz stawianie wniosków o ich odwołanie,
4) sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością kierownika osiedla i jego zastępców,
5) wytyczanie kierunków i koordynowanie działalności społecznej i kulturalnej na terenie osiedla,
6) stawianie wniosków dotyczących utworzenia na terenie osiedla placówek gospodarczych i socjalnych,
7) organizowanie we własnym zakresie pomocy i opieki społecznej,
8) organizowanie czynów społecznych w celu podniesienia estetyki osiedla i poprawy warunków bytowych mieszkańców,
9) krzewienie kultury współżycia społecznego i propagowanie poszanowania mienia społecznego, organizowanie rozjemstwa,
10) współdziałanie z organami rady miejskiej i organizacjami społecznymi w dziedzinie realizacji zadań gospodarczych, socjalnych i kulturalnych w osiedlu oraz innych zadań o charakterze ogólnomiejskim,
11) rozpatrywanie i opiniowanie wniosków zgłoszonych przez członków i skarg na działalność administracji osiedla,
12) rozpatrywanie wniosków w sprawach dotyczących zmiany przedmiotu prowadzonej działalności w wynajmowanych przez Spółdzielnię lokalach użytkowych, o ile miałoby to być związane z nakładami inwestycyjnymi Spółdzielni,
13) konsultowanie z mieszkańcami zmian dotyczących ich nieruchomości ( pod kątem inwestycyjnym i form architektonicznych ) oraz infrastruktury towarzyszącej,
14) opiniowanie wniosków dot. potrzeb remontowych i bieżącej konserwacji dla nieruchomości w ramach posiadanych środków finansowych zgodnie z ewidencją wpływów i wydatków z funduszu na remonty nieruchomości,
15) współpraca z Zarządem Spółdzielni w procesie windykacji poprzez prowadzenie rozmów z członkami Spółdzielni będącymi jej dłużnikami na terenie działania Rady Osiedla w przedmiocie spłaty zadłużenia w opłatach za korzystanie z lokali.
16) rozpatrywanie innych spraw związanych z działalnością osiedla.
2.Wykonywanie czynności kontrolnych przez członków Rady Osiedla, które wynikają z zakresu jej działania, wymaga upoważnienia Rady Osiedla.
III. WYBORY DO RADY OSIEDLA
§ 4
1. Rada Osiedla składa się z 11 – 21 członków wybranych przez poszczególne części Walnego Zgromadzenia na okres 4 lat spośród członków Spółdzielni posiadających tytuł prawny do lokalu w ramach podziału administracyjnego na osiedla. Jeżeli na terenie osiedla działa więcej niż jedna część Walnego Zgromadzenia, każdej części Walnego Zgromadzenia przysługuje co najmniej jeden mandat w Radzie Osiedla, przy czym liczba mandatów powinna być proporcjonalna do liczby członków wchodzących w skład tej części Walnego Zgromadzenia.
2. Liczbę członków poszczególnych Rad Osiedli i podział mandatów na poszczególne części Walnego Zgromadzenia określa Rada Nadzorcza, z uwzględnieniem § 87 ust. 3 Statutu.
3. Członek posiadający więcej niż jedno prawo do lokalu może brać udział tylko w zebraniu jednej części Walnego Zgromadzenia i według tej zasady kandydować do Rady Osiedla.
§ 5
1. Walne Zgromadzenie wybiera członków Rady Osiedla w głosowaniu tajnym spośród kandydatów, którzy muszą być zgłoszeni w terminie do 15 dni przed dniem posiedzenia Walnego Zgromadzenia lub jego pierwszej części. Liczba kandydatów jest nieograniczona.
2. Kandydat na członka Rady Osiedla musi być zgłoszony na piśmie i poparty przez co najmniej 10 członków Spółdzielni posiadających prawa do lokali w ramach podziału administracyjnego osiedla, z którego członek kandyduje do Rady Osiedla. Zgłoszenie powinno zawierać imię i nazwisko kandydata oraz adres, imiona i nazwiska członków zgłaszających kandydata wraz z ich podpisem. Kandydatem na członka Rady Osiedla może być osoba, która nie jest zatrudniona w Spółdzielni, nie prowadzi działalności konkurencyjnej wobec Spółdzielni, nie naruszała postanowień Statutu w ciągu kolejnych 3 lat oraz posiada niezbędną wiedzę z dziedziny funkcjonowania spółdzielczości mieszkaniowej.
3. Do zgłoszenia kandydata należy dołączyć oświadczenie zawierające jego pisemną zgodę na kandydowanie wraz z informacjami, o których mowa w ust. 2 zdanie trzecie. Zgłoszenie nie spełniające powyższych warunków skutkuje nie ujęciem osoby zgłaszanej na liście kandydatów na członków Rady Osiedla.
4. Zarząd Spółdzielni sporządza listę kandydatów do Rad Osiedli w oparciu o zgłoszenia dokonane zgodnie z zapisem, o którym mowa w ust. 1-3. Lista jest sporządzona w porządku alfabetycznym.
§ 6
1. Wybory do Rady Osiedla przeprowadza się przy pomocy karty wyborczej sporządzonej dla każdej Rady Osiedla odrębnie, z podziałem na części Walnego Zgromadzenia, na której umieszczone są w porządku alfabetycznym nazwiska i imiona kandydatów.
2. Głosowanie odbywa się przez złożenie kart wyborczych do urny w obecności komisji mandatowo – skrutacyjnej Walnego Zgromadzenia za okazaniem mandatu. Głosujący skreśla nazwisko i imię kandydatów, na których nie głosuje.
3. Głos jest ważny jeżeli został oddany za pomocą karty wyborczej, a liczba nieskreślonych kandydatów do Rady Osiedla jest mniejsza lub równa liczbie mandatów w Radzie Osiedla.
4. Kartę wyborczą uważa się za głos nieważny, jeżeli: została oddana bez skreślenia lub jeżeli liczba nieskreślonych na niej kandydatów przekracza liczbę mandatów w Radzie Osiedla.
5. Liczbę głosów oddanych na poszczególnych kandydatów oblicza Komisja mandatowo – skrutacyjna Walnego Zgromadzenia, która z czynności tych sporządza protokół.
6. Za osoby wybrane do Rady Osiedla uważa się kandydatów, którzy otrzymali kolejno największą ilość głosów spośród ogólnej liczby członków uczestniczących w Walnym Zgromadzeniu albo we wszystkich jego częściach.
7. Jeżeli w wyniku głosowania nie zostanie wybrana wymagana w Statucie ilość członków Rady Osiedla, ponieważ kandydaci na członków Rady Osiedla otrzymali taką samą ilość głosów, o wyborze w skład Rady Osiedla decyduje najniższy numer członkowski wynikający z rejestru członków prowadzonego przez Spółdzielnię.
8. Postanowienia § 92 ust.8 Statutu stosuje się odpowiednio.
§ 7
1. Mandat członka Rady Osiedla wygasa z upływem kadencji, na którą został wybrany.
2. Utrata mandatu przed upływem kadencji następuje na skutek rezygnacji, ustania członkostwa w Spółdzielni lub zamiany lokalu na lokal położony na terenie działania innej części Walnego Zgromadzenia. Ponadto członek Rady Osiedla może być odwołany przez Walne Zgromadzenie, przed upływem okresu na jaki został wybrany zwykłą większością głosów, jeżeli nie wywiązuje się ze swych obowiązków, a w szczególności bez usprawiedliwienia nie bierze udziału w posiedzeniach Rady Osiedla.
3. W razie ustąpienia członka Rady Osiedla, odwołania go, utraty mandatu na skutek ustania członkostwa w Spółdzielni lub wygaśnięcia spółdzielczego prawa do lokalu na terenie danego osiedla – na jego miejsce do końca kadencji wchodzi zastępca, który w wyborach uzyskał kolejno największą ilość głosów.
IV. ORGANIZACJA PRACY RADY OSIEDLA
§ 8
1. Pierwsze posiedzenie Rady Osiedla zwołuje Zarząd Spółdzielni, po stwierdzeniu pod względem formalnym, podjętych przez Walne Zgromadzenie uchwał, zgodnie z § 92 ust. 8 Statutu Spółdzielni.
2. Podczas pierwszego posiedzenia Rada Osiedla wybiera przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza oraz powołuje niezbędne komisje Rady Osiedla.
Mogą być powołane następujące komisje stałe:
1) Komisja rewizyjna,
2) Komisja techniczno — eksploatacyjna,
3) Komisja społeczno — środowiskowa,
4) Komisja pojednawcza.
3. W skład Komisji wchodzi przynajmniej 3 członków Rady Osiedla, przy czym przewodniczącego Komisji wyznacza Rada Osiedla.
4. W razie potrzeby Rada Osiedla może powołać również Komisje czasowe dla wykonywania określonych zadań. W skład Komisji mogą wchodzić także osoby spoza Rady, lecz akceptowane przez Radę Osiedla.
5. Komisje działają w oparciu o plan pracy uchwalony przez Radę Osiedla.
§ 9
1. Przewodniczący Rady Osiedla, jego zastępca i sekretarz oraz przewodniczący stałych Komisji stanowią Prezydium Rady Osiedla.
2. Wybory Prezydium Rady Osiedla dokonuje się w głosowaniu jawnym. Głosowanie tajne może być przeprowadzone, jeżeli zażąda tego większość członków obecnych na posiedzeniu Rady.
3. Dla przeprowadzenia wyborów w głosowaniu tajnym powołuje się 3 osobową Komisję spośród członków Rady Osiedla niebędących kandydatami do wybranej funkcji. Z czynności Komisja sporządza się protokół, który podpisują wszyscy członkowie Komisji.
§ 10
1. Do obowiązków Prezydium Rady Osiedla należy przygotowywanie:
1) projektów planu pracy Rady,
2) projektów uchwał Rady,
3) wszelkich materiałów na posiedzenia plenarne Rady,
4) wyznaczanie terminów oraz porządku obrad plenarnych Rady,
5) koordynowanie prac Komisji,
6) ustalanie dyżurów członków Rady Osiedla.
2. Prezydium Rady Osiedla nie posiada uprawnień do podejmowania uchwał. Wypracowane stanowisko Prezydium, przedstawia pod obrady plenarne Rady.
§ 11
Pracami Rady Osiedla kieruje jej przewodniczący, który ponadto utrzymuje stałą łączność i ściśle współpracuje z kierownictwem Administracji Osiedla, Radą Nadzorczą i Zarządem Spółdzielni.
Przewodniczący Rady Osiedla ma prawo uczestniczyć z głosem doradczym w posiedzeniach plenarnych Rady Nadzorczej.
V. TRYB OBRADOWANIA I PODEJMOWANIA UCHWAŁ
§ 12
1. Posiedzenia plenarne i Prezydium Rady Osiedla odbywają się w miarę potrzeb, lecz nie rzadziej niż raz w kwartale.
2. Posiedzenia plenarne oraz Prezydium zwołuje przewodniczący, a w razie jego nieobecności zastępca przewodniczącego.
3. Przewodniczący Rady Osiedla, a w razie nieobecności przewodniczącego — jego zastępca obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady Osiedla poza terminem także na wniosek:
1) 1/3 członków Rady Osiedla,
2) Zarządu Spółdzielni,
3) Rady Nadzorczej Spółdzielni.
4. W przypadkach wymienionych w ust. 3 posiedzenie Rady Osiedla powinno być zwołane w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku, a w przypadku obrad powinny być zamieszczone wskazane przez wnioskujących sprawy.
5. Na posiedzeniu przed zatwierdzeniem porządku obrad członek Rady Osiedla może zgłosić przewodniczącemu umotywowany wniosek o zmianę lub uzupełnienie porządku obrad. Wniosek o umieszczenie w porządku obrad konkretnej sprawy mogą zgłosić również obecni na posiedzeniu członkowie Zarządu Spółdzielni, Rady Nadzorczej.
Jeżeli zgłaszana sprawa wymaga przygotowania, wniosek o jej umieszczenie w porządku
obrad winien być uwzględniony przy zwołaniu następnego posiedzenia Rady Osiedla.
§ 13
W zależności od spraw objętych porządkiem obrad na posiedzenia Rady Osiedla powinni być zaproszeni z głosem doradczym:
1) członkowie Rady Nadzorczej i Zarządu Spółdzielni,
2) radni miasta,
3) przedstawiciele organizacji społecznych, działających w osiedlu,
4) inni zaproszeni goście.
§ 14
1. Członkowie Rady Osiedla oraz inne osoby uczestniczące w posiedzeniu powinny być zawiadomione o dacie posiedzenia co najmniej na 5 dni przed ustalonym terminem. W tym samym terminie należy zawiadomić Zarząd Spółdzielni.
2. Członek Rady Osiedla, który nie może wziąć udziału w posiedzeniu, obowiązany jest usprawiedliwić swoją nieobecność.
§ 15
1. Rada Osiedla jest zdolna do podejmowania uchwał przy obecności co najmniej połowy liczby członków Rady, w tym przewodniczącego lub jego zastępcy.
2. Uchwały Rady Osiedla zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów obecnych na posiedzeniu. W razie równej ilości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3. Głosowanie tajne odbywa się na żądanie większości obecnych na posiedzeniu. W tym przypadku powołuje się Komisję stosowanie do postanowień § 9 ust. 3 niniejszego Regulaminu.
§ 16
Uchwały Rady Osiedla mogą być uchylone przez Radę Nadzorczą, o ile są one niezgodne z przepisami prawa, Statutu, uchwałami najwyższego organu Spółdzielni i Rady Nadzorczej; uchylenie może nastąpić w ciągu 30 dni od daty powzięcia wiadomości o uchwale, nie później jednak niż w ciągu 3 m-cy od daty jej podjęcia.
VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 17
Rada Osiedla składa roczne sprawozdanie ze swojej działalności Radzie Nadzorczej.
§ 18
1. Z posiedzeń Rady Osiedla i jej Prezydium sporządzane są protokoły.
2. Protokół powinien zawierać datę posiedzenia, liczbę obecnych członków Rady wg listy obecności, porządek obrad, przebieg dyskusji wg omawianego porządku obrad, treść podjętych uchwał oraz wniosków.
Przy podejmowaniu uchwał oraz przy kierowaniu wniosków wymagane jest podanie liczby głosujących za uchwałą lub wnioskiem i liczbą głosujących przeciw.
3. Protokoły z posiedzeń podpisują przewodniczący lub, w razie jego nieobecności na posiedzeniu zastępca przewodniczącego i sekretarz Rady.
4. Techniczną obsługę posiedzeń Rady i Prezydium zapewnia kierownictwo Administracji Osiedla. W szczególności przechowuje wszystkie dokumenty związane z działalnością Rady Osiedla.
5. Kopie protokołów z posiedzeń Rady Osiedla — kierownictwo Administracji Osiedla przekazuje Zarządowi Spółdzielni w ciągu 7 dni od posiedzenia.
§ 19
Członek Rady Osiedla obowiązany jest przestrzegać przepisów Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych w zakresie uzyskanych w związku z pełnioną funkcją danych osobowych.
§ 20
1. Członkom Rady Osiedla przysługuje wynagrodzenie za udział w posiedzeniach Rady Osiedla i jej organów, które jest wypłacane w formie miesięcznego ryczałtu bez względu na ilość posiedzeń i wynosi :
1) dla Przewodniczącego Rady Osiedla 10 % minimalnego wynagrodzenia za pracę, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę,
2) dla pozostałych członków Rady Osiedla 7 % minimalnego wynagrodzenia za pracę, o którym mowa w pkt 1.
2. W przypadku nieobecności członka Rady Osiedla na posiedzeniu ryczałt, o którym mowa w ust. 1 zostanie pomniejszony proporcjonalnie do ilości posiedzeń Rady Osiedla, które odbyły się w danym miesiącu. Nie przysługuje ryczałt w miesiącu, w którym nie odbywają się posiedzenia.
§ 21
1. Regulamin niniejszy został zatwierdzony Uchwałą Rady Nadzorczej ZSM nr 6/2010 z dnia 27.04.2010r. i obowiązuje od dnia 27.04.2010r.
2. Traci moc Regulamin zatwierdzony Uchwałą Rady Nadzorczej ZSM nr 104/2004 z dnia 29.11.2004r.